Motoarele termice Briggs&Stratton, Honda, Tecumseh, Lombardini, Robin Subaru, MTD, etc.
pe benzină sau diesel, au nevoie de un anumit debit de aer pentru a realiza amestecul
carburant, precum şi pentru a asigura arderea acestuia. Filtrul de aer asigură
protecţia împotriva pătrunderii particulelor de praf în motor. În absenţa filtrului de aer (sau în cazul
utilizării unui filtru impropriu), praful pătrunde în carburator şi motor, producând uzuri şi reducând
durata de viaţă a acestuia.
Se pot întâlni următoarele tipuri constructive de elemente filtrante ( filtre de aer ):
Filtru de aer “dual”: două elemente filtrante, unul din burete şi unul din hârtie specială. Are capacitate mare de
reţinere. Se utilizează pentru aplicaţii medii-grele (de exemplu, generatoare de curent, utilaje pentru
construcţii). Poate avea diferite forme şi dimensiuni.
De regulă, se utilizează uscat.
Filtru de aer cu baie de ulei: pe lângă filtrul “standard” sau “dual”, are un recipient cu ulei (gen pahar decantor),
care asigură reţinerea impurităţilor mari. Se utilizează pentru aplicaţii grele. Poate avea diferite dimensiuni.
Filtru de aer “cyclone”: două elemente filtrante, unul din burete şi unul din hârtie specială (ca şi filtrele “dual”), de
formă conică, înfundat la un capăt. Are capacitate mare de filtrare. Se utilizează pentru aplicaţii grele (de exemplu,
utilaje pentru construcţii, care lucrează în mult praf). Poate avea diferite dimensiuni. De regulă, se utilizează uscat
Filtru de aer “standard”: element filtrant din burete.
Are capacitate de reţinere relativ mică. Se utilizează pentru aplicaţii uşoare (de exemplu, motopompe). Poate
avea diferite forme şi dimensiuni. De regulă se utilizează semiumed (îmbibat uşor în ulei).
În plus, constructorii de utlaje pot folosi şi alte elemente pentru a asigura o bună filtrare a aerului, de exemplu:
•tuburi de aspiraţie : asigură aspiraţia aerului dintr-o zonă îndepărtată de zona de lucru;
•separator ciclonic (figura din dreapta): aerul aspirat este turbionat şi astfel impurităţile grosiere nu ajung în
filtrul de aer.
Ermeko Trade SRL şi producătorii de motoare ( utilaje ) recomandă verificarea zilnică a filtrelor de aer, înainte de
începerea lucrului (a se consulta manualele de utilizare ale utilajului şi motorului). Astfel, se
demontează capacul filtrului de aer (fixat cu piuliţă sau clemă elastică) şi se verifică starea
elementului filtrant. Acesta poate fi doar curăţat sau necesită înlocuit (funcţie de gradul de uzură
şi îmbâcsire cu praf).
Curăţarea filtrelor de aer se realizează astfel:
1. Elementele din burete: se scutură de praf, apoi se spală în benzină, motorină sau apă cu
detergent, după care se lasă să se usuce. În cazul filtrelor semiumede, se prepară un amestec de
3 părţi benzină şi 1 parte ulei de motor; se scufudă elementul filtrant în acest amestec, apoi se
stoarce bine pentru a elimina excesul de lichid. Se spală ori de câte ori este nevoie; după 4-5
spălări (sau mai des, funcţie de uzură) se recomandă înlocuirea.
2. Elementele din hârtie: se scutură uşor de praf, apoi se suflă cu aer comprimat, din interior
spre exterior, până se elimină praful. Nu se îmbibă cu ulei. Se curăţă ori de câte ori este nevoie;
se recomandă înlocuirea după 200 ore de funcţionare sau o dată pe an.
3. Filtrele cu baie de ulei: elementele “standard” sau “dual” se curăţă / înlocuiesc conform
procedurii descrise anterior. Se goleşte paharul decantor de uleiul murdar şi se spală cu benzină.
Se pune ulei de motor în paharul decantor până la marcaj (circa 50-60 ml).
4. Tuburi de aspiraţie, separator ciclonic: nu necesită întreţinere specială. Se verifică zilnic şi
se suflă cu aer comprimat dacă este cazul. Se verifică etanşeitatea elementelor de îmbinare
(coliere).
Acordaţi atenţie legislaţiei în vigoare, referitor la colectarea deşeurilor (ulei de motor, filtre uzate)!
Pentru orice probleme legate de filtre de aer ( tehnice ) va stam la dispozitia dvs. Asteptam contactul dvs. prin telefon sau email.